Home - Galerij
- Contact - Origami Zolder
- Filmpjes - privacy beleid
EEN SPRINKHAAN VOUWEN
Alleen de voorkant van het vierkant velletje papier is gekleurd.
Stap 1:
Dit is de voorkant van het papier.
Maak dal- en berg-vouwen over deze 4 lijnen.
Ontvouw elke vouw nadat je er één hebt gemaakt.
Stap 2:
Maak een dal-vouw over deze vier lijnen.
Stap 3:
Draai het model om.
Stap 4:
Maak deze vouwen van de rand van het model tot het
midden, niet verder.
Maak eerst 2 dal-vouwen rechtsonderaan. Maak daarna
2 berg-vouwen in het midden. En maak dan 2 dal-vouwen
links bovenaan.
Nu krijg je een basis-figuur.
Stap 5:
Draai het model om. met de open kant bovenaan in de foto.
Stap 6:
Trek het flapje aan de rechterkant omhoog door een
dal-vouw over de blauwe lijn te maken.
Stap 7:
Hou het flapje bij de kleine pijlen vast met 2 vingers.
Druk dan het flapje plat met je andere hand.
Stap 8:
Maak een dal-vouw over deze 2 lijnen.
Stap 9:
Ontvouw de vouwen die je in stap 8 hebt gemaakt.
Stap 10:
Trek het randje bij de pijl naar beneden door een
dal-vouw over het blauwe lijntje te maken.
Stap 11:
Druk de 2 omhoogstaande randen plat, zie de roze pijlen.
Stap 12:
Vouw het losse driehoekje in het midden omhoog door
een dal-vouw over het blauwe lijntje te maken.
Stap 13:
Herhaal stap 7 tot en met stap 12 voor de andere
3 flapjes.
Stap 14:
Trek het model open door de 2 punten in de richting
van de pijlen uit elkaar te trekken.
Stap 15:
Vouw het driehoekje in het midden naar de binnenkant
van het model door een berg-vouw over de blauwe lijn
te maken.
Stap 16:
Duw de 2 punten bij de pijlen weer naar elkaar toe,
zodat het model weer dicht wordt.
Het model heeft nu weer dezelfde vorm als in stap 14,
alleen is het driehoekje naar binnen gevouwen.
Stap 17:
Herhaal stap 14 tot en met 16 voor de andere 3 driehoekjes.
Stap 18:
Duw de 2 stukken aan de linker en rechterkant van de
blauwe lijn naar elkaar toe door een dal-vouw over deze
lijn te maken.
Draai daarna het model om, met de open kant onderaan
in de foto.
Stap 19:
Trek de bovenste laag van de 2 omhoogstaande randen
los van het model. Maak een dal-vouw over het blauwe
lijntje in het midden terwijl je dit doet.
Stap 20:
Hier is een deel van de vouwen in stap 19 alvast gedaan.
Druk nu alles goed plat.
Stap 21:
Trek het uiteinde aan de onderkant van de pijl omhoog
door een dal-vouw over de blauwe lijn te maken.
Stap 22:
Druk de 2 omhoogstaande randen plat, zie de roze pijlen.
Stap 23:
Vouw het
flapje boven de blauwe lijn naar beneden om
door een dal-vouw over dit blauwe lijntje te maken.
Herhaal stap 19 tot en met 23 voor de andere 3 zelfde
stukken van het model.
Stap 24:
Nu moet je
zorgen dat de ogen bovenaan komen.
In dit geval hoefde ik alleen een dal-vouw over
deze lijn te maken. Misschien dat je zelf meer van
deze vouwen moet maken om de ogen van de sprinkhaan
bovenaan te krijgen.
Stap 25:
Draai het
model om, met de ogen onderaan.
Stap 26:
Vouw het
flapje onder de blauwe lijn omhoog door een
dal-vouw over
deze blauwe lijn te maken.
Stap 27:
Vouw de 2
punten onderaan in de foto omhoog door
een dal-vouw
over de 2 blauwe lijntjes te maken.
Stap 28:
Vouw nu nog 2
punten omhoog door een dal-vouw over
deze 2
lijntjes te maken.
Stap 29:
En vouw de
laatste 2 punten om door een dal-vouw
over deze twee lijnen te maken.
Stap 30:
Vouw de
hoekjes van de bovenste vier punten om
door een berg-vouw over de korte blauwe lijntjes te
maken.
Zorg dat de 4
hoekjes plat op de grond komen wanneer
je de sprinkhaan op zijn pootjes zet.
Stap 31:
Draai het
model om.
Stap 32:
Maak een
berg-vouw over het blauwe lijntje aan de
linkerkant in de foto.
De sprinkhaan is klaar!