Home - Galerij
- Contact - Origami Zolder
- Filmpjes -
privacy
beleid
EEN ONTHOOFDE RUITER MAKEN met papier Dit is stap voor stap uitleg om zelf een onthoofde
ruiter te knutselen. In Amerika is dit een bekend horror-icoon
en noemen ze het een 'headless horseman'.
(Beide vouwblaadjes zijn even groot).
Stap
1:
De achterkant van dit vouwblaadje is
helemaal zwart.
Vouw het papier voor over deze 4 lijnen.
Stap
2:
Maak eerst een dalvouw over de twee
lijnen
rechtsonderaan. Maak daarna een bergvouw
over de
twee schuine lijnen in het midden.
En maak
dan een dalvouw over de twee lijnen
linksbovenaan.
Stap
3:
Vouw het flapje dat is aangegeven met
de pijl omhoog.
Stap
4:
Druk het flapje plat van bovenaf, zie
grote pijl.
Stap
5:
Maak een dalvouw over deze twee lijnen.
Stap
6:
Ontvouw de vouwen van stap 5
Stap
7:
Trek het randje bij de pijl naar beneden
door
een dalvouw over de rode lijn te maken.
Stap
8:
Duw de omhoogstaande randen plat, zie
pijlen.
Stap
9:
Vouw het driehoekige flapje naar boven
door
een
dalvouw over deze lijn te maken.
Stap
10:
Trek de punten bij de onderkant van de
twee pijlen
uitelkaar, in de richting van deze pijlen.
Stap
11:
Vouw het driehoekige flapje boven de
rode lijn
naar de
binnenkant van het model door een
bergvouw over deze lijn te maken.
Stap
12:
Duw de punten weer naar elkaar toe, zie
pijlen.
Stap
13:
Herhaal stap 4 tot en met 12 op de
andere 3 flapjes.
Stap
14:
Vouw het
flapje aan de linkerkant van de rode lijn
naar
rechts door een dalvouw over deze lijn te maken.
Draai het
model daarna om.
Stap
15:
Maak een
dalvouw over deze twee lijnen.
Stap
16:
Duw het
flapje van stap 14 weer terug.
Stap
17:
Herhaal
stap 15 aan de andere kant van
het model, zie pijl.
Stap
18:
Duw het
model open bij de pijl.
Stap
19:
Vouw het
flapje omhoog door een dalvouw
over deze lijn te maken.
Stap
20:
Duw/druk
het model weer stevig dicht, zie pijlen
Stap
21:
Herhaal
stap 19 en 20 aan de andere kant van het
model,
zie pijl.
Stap
22:
Maak
eerst een bergvouw over het bovenste lijntje
en dan op het lijntje daaronder.
Stap
23:
Trek het
puntje bij de pijl omhoog door een tegenvouw
naar
binnen over deze lijnen te maken. Maak een dalvouw
op dezelfde plek als het korte lijntje,
maar dan op de
laag aan de achterkant.
Maak
dezelfde vouwen op het andere been
Stap
24:
Duw het been plat vanaf de zijkanten,
zie pijlen,
door een bergvouw over het rode lijntje
te maken.
Doe hetzelfde met het andere been.
Stap
25:
Draai het been een stukje linksom, zie
pijl.
Draai het
andere been een stukje rechtsom.
Stap
26:
Maak een dalvouw over deze twee lijnen.
Stap
27:
Duw het randje bij de pijl in door een
tegenvouw
naar
binnen over de drie lijntjes te maken (=dalvouw
over het korte lijntje in het midden en
een bergvouw
over de
twee buitenste lijnen).
Stap
28:
Het onthoofde mannetje is alvast
klaar....
Stap
29:
Dit vouwblaadje is precies even groot
als degene die
ik voor het mannetje heb gebruikt.
De
achterkant is helemaal grijs.
Vouw het
papier voor over deze 4 lijnen.
Stap
30:
Maak eerst een dalvouw over de twee
lijnen
rechtsonderaan. Maak dan een bergvouw
over
de twee
schuine lijnen in het midden. En maak
dan een
dalvouw over de twee lijnen linksbovenaan.
Stap
31:
Vouw het flapje aan de rechtkant van de
rode lijn
omhoog.
Stap
32:
Duw het flapje plat van bovenaf, zie
grote pijl.
Stap
33:
Maak een dalvouw over deze twee lijnen.
Stap
34:
Ontvouw de vouwen van stap 33
Stap
35:
Trek het randje bij de pijl naar beneden
door
een dalvouw over de rode lijn te maken.
Stap
36:
Duw de omhoogstaande randen plat, zie
pijlen.
Stap
37:
Vouw het driehoekige flapje naar boven
door
een dalvouw over de rode lijn te maken.
Stap
38:
Trek de punten bij de onderkant van de
twee pijlen
uitelkaar, in de richting van deze twee pijlen.
Stap
39:
Vouw het driehoekige flapje boven de
rode lijn
naar de
binnenkant van het model door een
bergvouw
over de rode lijn te maken.
Stap
40:
Duw de punten van stap 38 weer naar
elkaar toe,
zie
pijlen.
Stap
41:
Herhaal stap 32 tot en met 37 op de drie
andere flapjes.
En
herhaal stap 38 tot en met 40 op twee van de drie
flapjes.
Stap
42:
Draai het model om, zodat het stuk met
het
driehoekige flapje bovenaan komt.
Stap
43:
Trek de rand bij de pijl omhoog door een
dalvouw
over de rode lijn te maken.
Stap
44:
Maak een tegenvouw naar binnen over deze
drie lijnen.
Duw het model dan weer dicht, zie pijlen.
Stap
45:
Vouw de rand onder de rode lijn naar de
binnenkant
van het model door een bergvouw over
deze lijn te maken.
Maak
dezelfde vouw (=dalvouw) op de laag daaronder,
zie pijl.
Stap
46:
Trek het puntje bij de pijl naar de
binnenkant van het
model
(=bergvouw over het onderste lijntje en een dalvouw
op
dezelfde plek op de laag daaronder. En een dalvouw
over de
lange lijn).
Stap
47:
Herhaal stap 44 tot en met 46 op het
flapje bij deze pijl.
Stap
48:
Maak een dalvouw over deze twee lijnen.
De stukken bij de pijlen zijn allebij
even lang.
Stap
49:
Vouw het model dubbel over deze lijn.
Stap
50:
Maak een tegenvouw naar binnen over deze
lijnen
(=ook een
dalvouw op dezelfde plek als de onderste
lijn, maar dan op de 4 onderste lagen).
De twee
stukken tussen de pijlen zijn even lang.
Stap
51:
En maak een tegenvouw naar binnen over
deze lijnen.
KLAAR! Die stort zo de
afgrond in, als 'ie niet uitkijkt...
En dit is een filmpje met uitleg om de Onthoofde Ruiter te maken: